چگونه  مصرف برق کولر آبی را کاهش دهیم؟

با شروع فصل گرما استفاده از دستگاه های خنک کننده محیط,کولرها بیشتر می‌شود.همانطور که می‌دانیم کولرها در دو دسته گازی و آبی می‌باشند. شاید تا بحال برایتان این سوال ایجاد شده باشد که کولرهای آبی برای چه محیطی با چه آب و هوایی مناسب هستند؟ در پاسخ باید بگوییم در شهرهایی که آب و هوای گرم و خشکی دارند و میزان رطوبت هوا کمتر از 20 درصد است, استفاده از کولرهای آبی انتخاب درستی است.

چگونه میتوان مصرف برق کولر آبی را کاهش داد؟
اما همیشه یکی از دغدغه های اصلی در استفاده از کولرهای آبی میزان برق مصرفی شان می باشد که اگر از حد مجاز بیشتر باشد باید هزینه بالاتری را پرداخت نماییم.
در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چه عواملی در میزان مصرف برق کولر آبی تاثیرگذار هستند و از چه روش هایی می توانید میزان هزینه برق کولر آبی را کاهش دهید. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نحوه عملکرد و کارکرد کولر آبی  چگونه است؟ 

قبل از هر چیزی می‌خواهم شما را با ساختار دستگاه خنک کننده کولر آبی آشنا کنم تا در ادامه تاثیر گذاری عوامل مختلف بر عملکرد کولر آبی را بهتر درک نمایید.
کولر آبی از نظر ساختاری به این صورت است که یک توربین در وسط قرار گرفته است و در سه طرف آن درب های کولر قرار گرفته اند که بر روی این درب ها پوشال های کولر آبی نصب می گردند.در قسمت پایین کولر نزدیک به کف کولر پمپ آب کولر قرار گرفته است که با باز شدن جریان آب که از طریق زدن کلید آب کولر انجام می‌گردد , در کولر از بالای پوشال ها آب شروع به سرایز شدن بر روی پوشال ها می کند تا پوشال ها خیس شوند و کف سینی کولر از آب پر می‌گردد.
زمانی که پوشال ها کمی خیس شدند و رطوبت کافی ایجاد شد, کلید موتور کولر زده می شود و با روشن شدن موتور کولر, توربین شروع به چرخیدن می‌کند و هوای مرطوب ایجاد شده را از طریق کانال کولر به محیط داخلی می‌رساند.توربین کولر آبی با دو سرعت کند و سریع که توسط کلید های کولر آبی کنترل می شوند کار می‌کند.
در حین فعالیت و روشن ماندن کولر آبی طبق مسیری که برایتان شرح داده شد از آب و برق استفاده می‌گردد.

تفاوت ساختار کولر آبی پوشالی و سلولزی 

کولرهای آبی در دو نوع پوشالی و سلولزی تولید می شوند.در واقع کولرهای سلولزی یک نوع از کولرهای آبی هستند با این تفاوت که در کولرهای آبی معمولی از پوشال استفاده می گردد و در کولرهای سلولزی از کاغذی سلولزی لانه زنبوری به جای پوشال استفاده می‌گردد.نحوه عملکرد کولر آبی معمولی با کولر سلولزی تفاوت زیادی ندارد. از نظر ساختار کلی دستگاه مشابه هم هستند. ولی میزان خنکی و میزان مصرف برق و ماندگاری وشال های سلولزی در کولرهای سلولزی آبی کمتر از کولرهای آبی پوشالی قدیمی است.

چه عواملی در میزان مصرف برق کولر آبی تاثیرگذار هستند؟

  • گرید مصرف انرژی در کولر آبی
  • دور تند و کند موتور کولر آبی
  • دمای محیط داخلی و خارجی
  • وجود راه تبادل هوا
  • سیستم ترموستات هوشمند
  • طول مسیر کانال کشی کولر آبی
  • سرویس دوره ای کولر آبی
  • تابش مستقیم نور آفتاب بر کولر آبی
    تمامی عوامل تاثیر کذار در زیر به ترتیب شرح داده شده اند.

برچسب انرژی کولر آبی چیست و چه تاثیری در مصرف برق کولر آبی دارد؟ 


بر روی برچسب انرژی کولر آبی المان هایی درج شده است که اطلاعاتی در خصوص میزان مصرف برق دستگاه و توان و ظرفیت کولر آبی در اختیار شما می گذارد. برچسب های انرژی حدود 30 سال پیش توسط سازمان استاندارد برای کنترل مصرف بهینه لوازم برقی طراحی شدند و تمام وسایل برقی باید برچسب انرژی را داشته باشند.
میزان مصرف انرژی با حروف لاتین از A تا G مشخص شده است که از رنگ سبز برای رده مصرف انرژی A تا قرمز برای رده مصرف انرژی G مشخص شده است و هر چه از A به G نزدیک تر می شویم میزان مصرف انرژی دستگاه بالاتر است و در رده A دستگاه مصرف انرژی پایین تری دارد.
این نکته بسیار مهمی است که در هنگاه خرید کولرهای آبی باید دقت کنید که در رده مصرف انرژی A باشند تا به این ترتیب دستگاه با مصرف انرژی پایین تر بتواند عمر طولانی تر و بهینه تری را داشته باشد و در نهایت هزینه برق کمتری را پرداخت کنیم که خود با مهم ترین عامل در تاثیر گذاری بر کاهش مصرف برق کولر آبی می‌باشد.
نکته مهمی که در اینجا حائز اهمیت است همه برندهای کولر آبی رده مصرف انرژی A را ندارند و قبل از خرید این مورد را در برند انتخابی خود حتما باید بررسی نمایید.کولر های آبی بروات با رده مصرف انرژِی A جزو محبوب ترین کولرهای آبی در میان مصرف کنندگان می باشد و شما با انتخاب کولرهای آبی بروات نقش موثری در راستای حفظ محیط زیست ایفا نموده اید.پس با دقت به برچسب مصرف انرژی در کولر آبی می‌توانید تا حد زیادی هزینه برق را کاهش دهید.
پیشنهاد می کنم در این قسمت با انواع کولرهای آبی پرتابل و پلاستیکی بروات و کولرهای آبی سلولزی و فلزی بروات آشنا شوید و سپس در ادامه مطلب همراه ما باشید.

برچسب انرژی کولر آبی چیست و چه تاثیری بر مصرف برق کولر آبی دارد؟

 دور تند و کند موتور چه تاثیری کاهش هزینه برق کولر آبی دارد؟

دور موتور تند و کند کولر آبی تاثیر مستقیم و بسیار مهمی بر روی میزان مصرف برق دستگاه دارد. زمانی که شما کولر آبی را بر روی دور موتور کند می گذارید کولر با صرف انرژی کمتری باد خنک را تولید می کند و فرایند خنک شدن محیط هم بصورت یکنواخت و بهتری انجام می گردد و طبیعتا در این حالت برق کمتری را هم دستگاه مصرف می‌کند.
اما زمانی که کولر آبی را بر روی دور موتور تند می زنید, موتور با حجم فشار بیشتری مجبور است که فعالیت کند و انرژی خیلی بیشتری را صرف می کند و در واقع میزان مصرف برق هم بالاتر می‌رود.

تاثیر دمای محیط داخلی و بیرونی بر عملکرد کولر آبی و کاهش مصرف برق

هر چه هوای بیرونی گرم تر باشد, کولر آبی برای تولید هوای خنک مجبور است انرژی بیشتری را مصرف نماید و در پی آن مصرف برق هم افزایش می یابد.علاوه بر دمای محیط بیرونی کولر آبی , دمای محیط داخلی که هوای خنک تولید شده از کولر کولر وارد آن محیط می شود هم نقش موثری در مصرف انرژی برق و کارکرد کولر آبی دارد.
هر چه دمای داخلی بیشتر باشد و تعداد وسایل روشنی که باعث افزایش دما می شوند مثل اجاق گاز و غیره بیشتر باشد, درنتجه آن کولر آبی برای خنک نگهداشتن محیط باید انرژی بیشتری را برای تولید باد خنک صرف نماید و مصرف برق کولر آبی هم بالاتر می‌رود.
پس با پایین نگهداشتن دمای محیط در کاهش میزان فشار مصرف انرژی به کولر آبی کمک کنید تا در پی آن هزینه برق کولر هم کاهش پیدا کند. یک از راهکارهایی که برای این مورد توصیه می گردد کم کردن میزان رفت و آمد ها و باز و بسته شدن درها مخصوصا درهایی که مستقیما جلوی باد کولر هستند می باشد. تا جایی که امکان دارد باید سعی کنید هوای خنک تولید شده توسط کولر را در محیط نگهدارید.البته نکته مهمی در خصوص پنجره ها وجود دارد که در ادامه مطلب به آن اشاره شده است.

ایجاد راه تبادل هوا در محیط داخلی

تا اینجای مطلب حتما این موضوع را درک کرده اید که اگر به کولر آبی فشار بیشتری وارد شود باعث افزایش مصرف انرژی و در نهایت افزایش مصرف برق خواهد شد. برای آنکه به کولر آبی فشار کمتری وارد شود و تا مدت طولانی تری بتواند عمر مفید و بهینه داشته باشد, باید در محیط داخلی راهی برای ورود و خروج هوا جهت تبادل ایجاد نمایید که باز گذاشتن پنجره به حالت نیمه باز می تواند بسیار موثر و کمک کننده برای این موضوع باشد. حتما دقت داشته باشید که ذکر شد پنجره به حالت نیمه باز باشد نه کاملا باز زیرا باز بودن کامل پنجره منجر به هدر رفت انرژی و فشار بیشتر به کولر آبی می‌گردد.

استفاده از سیستم ترموستات هوشمند در کولر آبی

نحوه عملکرد سیستم ترموستات هوشمند به این صورت می‌باشد که شما می توانید دمای محیط را کنترل کنید و به محظ رسیدن به دمای مورد نظر کولر بصورت خودکار روی حالت خاموش قرار می‌گیرد . حتی می توانید برنامه زمان بندی برای روشن و خاموش بودن به دستگاه بدهید که با استفاده از یک کنترل این برنامه داده می‌شود.
در نتیجه همانند کولرهای گازی اسپلیت شما می توانید بر روی کولرهای آبی ترموستات هوشمند نصب نمایید تا بتوانید میزان مصرف برق کولرآبی را کاهش دهید و براحتی کنترل کنید. این موارد در مورد کولر آبی پرتابل بروات دقیقا رعایت شده است و شما میتوانید از فاصله حدود 8 متری، کولر را روشن یا خاموش نمایید و یا حتی میزان خنکی و دور موتور را را نیز تنظیم نمایید. در کولر پرتابل آبی بروات دریچه ای در بالای کولر قرار گرفته است که محفظه نگهداری یخ می باشد که شما میتوانید این محفظه را با توجه به بخدانهایی که برای کولر تعبیه شده است از یخ پر نمایید و در نتیجه آب قبل از رسیدن به پوشالها، خنکتر شده و در زمان کار انداختن موتور کولر میتواند خروجی خنکتری را دریافت نمایید که همین امر منجر به کاهش هزینه های شما از جمله هزینه برق خواهد گردید.

 

تاثیر کوتاه بودن مسیر کانال کشی کولر آبی

شاید بگویید که این موضوع باید در زمان ساخت ساختمان ها در نظر گرفته شود و شما بعد از اینکه منزلی را خریداری یا اجاره می کنید در این موضوع نقشی نخواهید داشت, بله درست است.اما بهتر است تاثیر آن را بر عملکرد کولر آبی بدانید.
زمانی که کانال کشی کولر آبی طولانی تر است , میزان فشاری که به کولر آبی وارد می شود بیشتر می گردد. برای کمک به حل این موضوع می توانید از کولرهای آبی پلاستیکی پرتابل که نسل جدید از کولرهای آبی با قابلیت جا به جایی راحت توسط چرخ هایی که در زیر دستگاه می باشد, استفاده نمایید تا اگر چنین مشکلی در کانال کشی کولر آبی وجود داشت بتوانید برای کمک کردن به خنک شدن بیشتر محیط از این نوع کولرهای آبی پرتابل استفاده نمایید.تا به کولر آبی فلزی فشار کمتری وارد شود.
در زیر می توانید دو ظرفیت متفاوت کولر آبی پلاستیکی پرتابل بروات را مشاهده نمایید که با کلیک بر روی آنها می توانید اطلاعات بیشتری را از این نوع کولر آبی کسب نمایید.

کولر آبی پلاستیکی پرتابل بروات 32000

کولر آبی پلاستیکی پرتابل بروات 28000

تاثیر سرویس سالانه کولرهای آبی در کاهش مصرف برق

در سرویس دوره ای کولرهای آبی که هر سال انجام می گردد چندین عامل مورد بررسی قرار می‌گیرند.

  • پوشال کولر آبی: پوشال های کولر آبی حتما باید تمیز باشند و متوسط عمر مفید پوشال به اندازه همان 3 ماه فصل تابستان می باشد پس بهتر است هر ساله پوشال های کولر را تعویض نمایید و با پوشال های نو به کاهش هزینه مصرف انرژی برق کولر آبی کمک کنید.
  • تمیز نمودن کف کولر و پمپ آب کولر: این یکی از مواردی است هر ساله ملزم به انجام آن در سرویس دوره ای کولر آبی می‌باشید.زیرا علاوه بر آنکه جمع شدن کثیفی ها و آلودگی ها در کف سینی کولر باعث ایجاد بوی بد در کولر آبی می گردد, وجود رسوبات هم که در شلنگ و پمپ کولر جمع شده است باعث اختلال در کارکرد صحیح دستگاه می‌گردد و این خود باعث اعمال فشار بیشتر به کولر آبی می‌گردد.
    اکر می خواهید دیگر عوامل تاثیر گذار در ایجاد بوی بد کولر آبی را بدانید پیشنهاد می کنم مقاله همه چیز درباره بوی بد کولر را مطالعه نمایید.
  • بررسی موتور کولر آبی و تسمه ها: حتما موتور کولر آبی را قبل از روشن نمودن از نظر سالم بودن و کارکرد صحیح بررسی نمایید زیرا هر گونه اختلالی در موتور کولر آبی و یا مشکل در تسمه ها منجر به آسیب زدن به کولر آبی می گردد پس در زمان سرویس دوره ای این مورد را بررسی نمایید تا در صورت لزوم اقدامی جهت تعمیر انجام پذیرد.

تاثیر ساخت سایه بان برای کولر آبی در کاهش مصرف انرژی برق

همانطور که در قسمت های بالا اشاره شد دمای محیط نقش بسیار مهمی در عملکرد بهینه کولر دارد. کولرهای آبی معمولا در پشت بام ها و در فضایی که در معرض تابش نور آفتاب است نصب می شوند و براحتی با ساخت یک سایه بان برای کولر آبی می توانید به خنک تر شدن محیط کولر آبی کمک کنید. که در پی آن کولر آبی هوای خنک مطلوب تری را با مصرف انرژی کمتری تولید می‌نماید.

سخن آخر

تمام مواردی که در بالا ذکر شد بر روی عملکرد کولر آبی تاثیر مستقیم دارند و رعایت نکردن این موارد منجر به افزایش میزان مصرف انرژی که منتج به افزایش میزان مصرف برق می‌گردد, شوند.در آخر این نکته را ذکر می‌نمایم که ظرفیت کولر آبی هم بر روی میزان مصرف انرژی آن تاثیر گذار است. طبیعتا کولر آبی که ظرفیت کمتری دارد بطور مثال کولرآبی با ظرفیت 28000 هزینه مصرف برق کمتری در مقایسه با کولر آبی ظرفیت 55000 که مصرف برق بیشتر است, دارد.

چگونه مصرف برق کولر آبی را کاهش دهیم؟
  1. استفاده از پوشال کولر تمیز
  2. سرویس منظم کولر
  3. تنظیم سرعت باد کولر
  4. عایق بندی ساختمان
  5. استفاده از سایه بان
مصرف برق کولر آبی چقدر است؟

مصرف برق کولر آبی به عواملی مانند توان موتور، مدل کولر، شرایط و کارکرد آن بستگی دارد. به طور کلی، کولر های آبی نسبت به کولر های گازی مصرف برق کمتری دارند.

 

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به شرکت جهان سپهر تبریز (بروات) میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]
Developer & Designer | Hossein Donyadideh