بوی بد کولر و روش های برطرف کردن آن

بوی بد کولر آبی یکی از معضلاتی است که گریبان بسیاری را در فصل تابستان میگیرد و موجب میشود ترجیح دهند از گرما لذت ببیرند تا بوی بد کولر فضای منزل یا محل کار آن ها را پر کند.

در روزها ی گرم تابستان، افراد برای بهبود هوای محیط و خلق یک محیط خنک از کولرهای گازی، اسپلیت های متنوع و دستگاه‌های خنک کننده هوا بهره می‌برند. برخی معتقدند که بهترین گزینه برای خنکای منزل و تهویه هوا، استفاده از کولرهای آبی می‌باشد. این نوع کولرها با داشتن مخزن آب، پوشال‌ها را مرطوب می‌کنند و سپس رطوبت را به هوا اضافه کرده و آن را خنک می‌سازند.گاهی اوقات، هنگامی که کولر را روشن می‌کنید، با مشکل بوی بد کولر مواجه می‌شوید. برای رفع این بو، لازم است علت‌های آن را شناسایی کرده و سپس به دنبال راه‌حل‌هایی برای حل این مسئله بگردید.

بهترین راه های رفع بوی بد کولر

دلایل ایجاد بوی بد کولر

به چند دلیل کولر آبی شما ممکن است دچار بوی بد می شود، این دلایل عبارتند از:

خرابی پوشال های کولر

یکی از اصلی‌ترین دلایل بوی بد در کولرهای آبی، خرابی یا فاسد شدن پوشال‌های کولر است. این پوشال‌ها، در حین استفاده، به شدت در معرض رطوبت قرار می‌گیرند و این اوضاع بستر مناسبی برای رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها فراهم می‌کند. زمانی که وارد فصول سرد سال می شویم طبیعتا استفاده از کولر های آبی متوقف میشود اما این میکروب‌ها و باکتری‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه داده و در دوره‌های استفاده بعدی، در صورتی که پوشال‌ها تمیز نشوند یا تعویض نشوند، احتمال ایجاد بوی نامطبوع وجود دارد. بهترین راه برای مقابله با این مسئله، تمیز نگه‌داشتن یا تعویض منظم پوشال‌های کولر می‌باشد.

خرابی پوشال کولر از علل رایج بوی بد کولر

نیم سوز شدن پمپ آب یا موتور

در صورتی که کولر آبی بوی سوختگی دهد، احتمالاً دلیل آن نیم سوز شدن پمپ آب یا موتور است. اگر با روشن کردن کولر بوی سوختگی احساس شد، باید فوراً کولر را خاموش کنید. این بو ممکن است ناشی از نقص در پمپ آب یا موتور باشد که باعث نیم سوز شدن آنها می‌شود. برای رفع این مشکل، توصیه می‌شود از یک تعمیرکار ماهر در محل کمک بگیرید تا قطعات نیم سوز شده را تعمیر یا تعویض نماید. این اقدامات می‌توانند به بهبود عملکرد کولر و حذف بوی ناخوشایند کمک کنند.

کثیفی آب درون مخزن

آب همانند خون در رگ های انسان ، نقش مهمی در کولر آبی بازی می‌کند. اگر آب داخل کولر آبی دارای املاح و مواد معدنی زیاد باشد یا در معرض تابش نور آفتاب قرار گیرد، ممکن است خلوص خود را از دست دهد و بوی نامطبوعی ایجاد کند. برای رفع بوی بد کولر می توانید از تصفیه‌کننده‌های آب کولر آبی استفاده کنید یا با استفاده از مانعی، از ارتباط مستقیم مخزن آب با نور خورشید جلوگیری کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که حیوانات موذی و حشرات به کولر آبی وارد نشوند. این اقدامات به حفظ کیفیت آب و جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع در کولر آبی کمک می‌کنند.

بروات تولید کننده انواع کولرهای آبی فلزی و کولرهای آبی پرتابل در ایران است که به علت استفاده از مواد اولیه درجه یک در کولرهای آبی خود موجب میشود علاوه بر کاهش دلایل ایجاد بوی بد در کولر، عمر و دوام کولرهای آبی بروات نیز افزایش پیدا کند در اینجا شما میتوانید تعدادی از کولرهای آبی فلزی بروات را مشاهده نمایید

 

محل نصب کولر آبی

محل نصب کولر آبی بسیار مهم است و هم در بازدهی و هم در ایجاد بو و رطوبت آن نقش پررنگی دارد. به طور کلی برای افزایش بازدهی کولر آبی باید تا آنجایی که می‌شود، کولر را در سایه نصب کنید و یا یک سایه‌بان برای آن قرار دهید. اما در زمان نصب به این موضوع توجه کنید که حتما گردش هوا در کولر وجود داشته باشد تا هوای داخل کولر ثابت نماند. در این صورت هوا ثابت مانده و هوای کثیف و آلوده مستقیما به داخل خانه منتقل شده که می‌تواند حاوی بوی بد باشد. توجه به این نکات در نصب و استفاده از کولر آبی، باعث بهبود کیفیت هوا، کاهش بوی نامطبوع، و افزایش بازدهی دستگاه می‌شود.

خرابی پمپ آب

خرابی پمپ آب سبب می شود آب درون مخزن به درستی تعویض نشود و بوی بد در کولر آبی ایجاد گردد. همچنین خرابی پمپ آب باعث ایجاد خشکی در باد کولر شده و هیچ آبی را به پوشال‌ها انتقال نمی‌دهد.

خرابی پمپ آب از علل رایج بوی بد کولر

استفاده از روغن نامرغوب در کولر آبی

بخش‌های مکانیکی یک کولر آبی، به صورت دائمی به روغن‌کاری وابسته هستند تا اصطکاک در آن‌ها به حداقل برسد و کارایی کولر در حالت حداکثر خود باقی بماند. در چنین شرایطی، استفاده از روغن نامعتبر و ترکیب آن با آب سبب ایجاد بوی ناخوشایندی می‌شود. برای حذف این بو، انتخاب یک روغن مناسب برای استفاده در فرایند روغن‌کاری و نصب موتور کولر آبی ضروری است.

بررسی سینی زیر کولر آبی

گاهی اوقات، به دلیل خرابی پمپ آب و سرریز آن در سینی، ممکن است بوی نامطبوعی در کانال کولر ایجاد شود. برای رفع این مشکل، توصیه می‌شود هر چند روز یکبار آب سینی را تعویض کرده و به دقت آن را تمیز کنید. این اقدامات به جلوگیری از ایجاد ترکیبات ناخوشایند در آب و جلوگیری از سرریز شدن آب کمک می‌کنند.

تجمع رسوب

از دلایل دیگر بوی بد در کولر آبی، تجمع رسوب در داخل سیستم است. این موضوع باعث ایجاد بوی نامطبوع می‌شود. حل این مشکل نسبتاً ساده است. تمیز کردن رسوب با ساییدن آن و استفاده از تمیزکننده‌های قوی می‌تواند بو را کاملاً از بین ببرد.
سوراخ بودن برزنت یا مخزن کولر می‌تواند به ورود هوا به داخل سیستم و تداخل با فرایند خنک‌کنندگی منجر شود. این امر می‌تواند بوی بدی ایجاد کند. راه حل این مسئله پوشاندن سوراخ‌ها با مواد مناسب و بازسازی مخزن است .
از طرفی خرابی تسمه کولر نیز می تواند بوی بدی ایجاد کند. برای رفع این مشکل، تسمه را با یک تسمه جدید و سایز مناسب تعویض کنید.

اگر شما میخواهید با مزایایای کولر سلولزی آشنا گردید و راهنمای خرید کولر سلولری را مطالعه نمایید حتما این محتوا را بخوانید: کولر آبی سلولزی چیست؟

به طور کلی بدون استفاده از وسایل سرمایشی مثل کولر آبی، گذراندن تابستان عملاً غیر ممکن است. اگر چه کولرهای آبی تأثیر چشمگیری بر خنک‌کردن فضاها دارند، اما گاهی اوقات بوی بدی که از آن‌ها متصاعد می‌شود، به‌شدت تحمل‌ناپذیر و دشوار است. در مطلب حاضر علل بوگرفتن کولر آبی را مورد بررسی قرار دادیم و به شما گفتیم که چطور می‌توانید این مسئله ناخوشایند را رفع کنید. شما از چه راهکارهایی برای رفع بوی بد کولرهای آبی استفاده می‌کنید؟

کولرهای آبی پرتابل بروات یکی از محبوبترین کولرهای آبی در بازار است که به علت کوچکی و پر قدرت بودن موجب میشود فضای خانه شما به سرعت خنک گردد و علاوه بر سیستم سرمایشی مناسب و تکنولوژی به کار رفته در تولید آن و همچنین جنس پوشال ها که مانند پدهای کولر سلولزی میباشد موجب میگردد خنکی بیشتری را لمس نمایید. دو مدل از کولرهای پرفروش آبی پرتابل بروات در زیر به شما عزیزان نمایش داده شده است

راهکارهای رفع بوی بد کولر

  • برای جلوگیری از رشد باکتری ها و قارچ ها پوشال ها را به طور منظم عوض کنید.
  • از درون مخزن برای اطمینان از جریان درست آب و راکد نبودن بازدید نمایید.
  • از روغن های با کیفیت استفاده و کولر را در سایه نصب کنید.
  • از فیلترهای هوا برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به کولر استفاده کنید.
  • در پایان هر تابستان، مخزن کولر را به طور کامل تخلیه کنید.
  • برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به درون کولر، آن را در زمستان بپوشانید.
  • با باز کردن دریچه کولر، اجازه دهید هوا از کولرتان برای مدتی خارج شود.
  • برای از بین بردن بوی کولر آبی مخلوطی از مایع سفید کننده بکار ببرید.
  • از جذب کننده های بو مانند زغال چوب و جوش شیرین استفاده کنید.
راهکارهای رفع بوی بد کولر

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به شرکت جهان سپهر تبریز (بروات) میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]
Developer & Designer | Hossein Donyadideh